Schoolreizen op De Keerkring | |
Een belangrijk aspect van ons onderwijs is de (meerdaagse) schoolreis. De schoolreizen zijn in het begin van het schooljaar. Dit heeft een duidelijke reden: juist in de beginperiode van het schooljaar is het belangrijk dat de stamgroep gevormd wordt. De schoolreis heeft dan ook duidelijk een sociaal vormend karakter. Daarnaast zijn de meerdaagse schoolreizen (midden- bovenbouw 3 dagen) de start van ons onderwijs in wereldoriëntatie. De schoolreizen vormen een geïntegreerd deel van ons onderwijs. Ze zijn geen losstaand extra deel, maar ze vormen samen met de andere vakgebieden het onderwijsaanbod. De deelname aan de schoolreizen is dus onderdeel van het lesprogramma en daarom verwachten we dat alle kinderen van onze school meegaan. De stamgroepleiders en ouders die meegaan, verkennen al ruim van tevoren de omgeving en mogelijkheden en stellen het programma samen. Ieder jaar starten we met nieuwe kinderen in de stamgroep. Uiteraard is een stamgroep erg gevoelig voor groepsprocessen. Om met elkaar tot een zo goed mogelijke opbouw van onze stamgroepen te komen, vinden wij het belangrijk dat we een aantal dagen “totaal” met elkaar omgaan. Hiermee bedoelen wij niet alleen het omgaan met elkaar in schoolse, maar ook in “niet-schoolse” situaties. | Tijdens de meerdaagse schoolreizen ontbijten we met elkaar, spelen we een spannend spel, eten samen en overnachten we met elkaar. Het is voor de stamgroepleiders belangrijk om op voor hem/haar geëigende momenten de groep te observeren. Hij/zij kan door het observeren tijdens de schoolreis ongekende sterke kanten en talenten van kinderen ontdekken. Voor midden- en bovenbouw geldt dat de ouders die willen meegaan tijdens de schoolreizen zich kunnen aanmelden bij de stamgroepleiders. Er wordt goed gekeken naar de samenstelling van de begeleidersgroep. Ervaren begeleiders zijn belangrijk, enthousiaste nieuwe ouders en de verdeling tussen mannen en vrouwen zijn ook belangrijke criteria. Natuurlijk hebben wij begrip voor de zorg die ouders hebben voor hun jonge kind. Wij delen die zorg ook en proberen door intensieve voorbespreking met de oudergroep die meegaat zoveel mogelijk garanties in te bouwen. Elke schoolreisouder is verantwoordelijk voor zijn/haar schoolreisgroepje en de stamgroepleider draagt voor het geheel de eindverantwoordelijkheid. Kinderen kunnen heimwee hebben, daar kunnen we niet omheen, en door intensieve aandacht voor en tijdens de schoolreis proberen we de kinderen hiermee om te leren gaan. Sommige kinderen hebben extra zorg nodig: Vooraf nemen we contact met de ouders op met de vraag: Welke bijzonderheden zijn er voor jouw kind van belang? Hier houden wij rekening mee. We stemmen samen af wat ieder kind nodig heeft en hoe we daar zorg voor kunnen dragen. |
De schoolreis onderbouwDe onderbouwkinderen gaan gezamenlijk een dagje weg in september, naar een locatie waar activiteiten met elkaar ondernomen worden. Dit jaar gaan de kinderen naar de Helderse Vallei. Aan het einde van het schooljaar slapen de kleuters die het schooljaar daarna derdejaars worden een nachtje op school. De schoolreis middenbouwWe hebben meerdere locaties waar we heen gaan. De locaties kunnen bijv. in Hoorn of Wieringen zijn. Elke locatie heeft zijn eigen kenmerken waar we een wereldoriënterend thema aan kunnen verbinden. De locaties zijn zo gekozen dat er een historisch aspect aan gekoppeld kan worden in combinatie met een landschappelijk aspect. Een vast onderdeel van de schoolreis is een bezoek aan een museum, dat aansluit bij het betreffende thema. Naast een museumbezoek, zijn de vossenjacht, de creatieve dag en ‘de bonte avond’ vaste onderdelen van het schoolreis-programma. Samen met de kinderen maken we een schoolreis-verslag met tekeningen in combinatie met ervaringsgerichte teksten, waarbij de bron onze schoolreis-ervaringen zijn. Afhankelijk van de letter-woord kennis van de kinderen zorgen wij ervoor dat het schoolreis-verslag een weergave is van de beleving en ervaring van het kind. De schoolreis bovenbouwOok in de bovenbouw zijn er meerdere locaties die bezocht worden. Naast het sociale aspect, ligt bij de bovenbouwschoolreizen de nadruk vooral op wereldoriëntatie. Zowel vooraf, als tijdens en ook achteraf houden we ons bezig met de omgeving waar we verblijven. Voor en na de schoolreis werken de bovenbouwers aan een ‘verslag’ (dit kan ook een kunstwerk, maquette, boek, mindmap, PowerPointpresentatie of film zijn). Dit ronden we af voor de herfstvakantie.
Kosten schoolreizenDe kosten van de schoolreizen worden niet betaald uit de algemene middelen van de school. We vragen daarvoor via de ouderraad een vrijwillige bijdrage. In het belang van de groepsvorming en het onderwijs is het belangrijk dat alle kinderen mee gaan. De kosten van de schoolreis zijn in 2024-2025:
|
Schoolreistijd!
Nog even dan is het zover.
De schoolreistijd van De Keerkring.
Dit jaar gaat de middenbouw naar Hoorn en de tussen- en bovenbouw vaart naar Texel.
Vanmiddag openden Mireille en Cindy het Schoolreisthema voor groep rood , oranje, blauw en paars!
Ze lieten…